Laden Evenementen

Nationale Plogging & Plandeldag

14 november benoemd tot Nationale Plogging& Plandeldag.. Doe jij ook mee?!

Op 14 november organiseert de GBCU voor haar leden de derde grote Plogging en Plandel-actie rondom Utrecht Centraal. Gezien de succes van eerdere edities heeft werkgroep ZeroWaste besloten deze dag om te dopen tot een jaarlijks terugkerende nationale Plogging-en Plandeldag.

Plogging en Plandelen is een trend uit Zweden die naar Nederland is overgewaaid, waarbij joggen of wandelen gecombineerd wordt met een ‘plocka up’ (opraapactie). Het doel van de actie is om op een leuke en sportieve manier aandacht te vragen voor de plastic soep in het stationsgebied.

In 2018 organiseerde de GBCU de eerste plog en plandel-actie. Toen haalden de participanten in totaal maar liefst 172 kilo afval op. Team ProRail ging er vorig jaar met de prijs vandoor met hun score van 63 kilo afval. In het voorjaar 2019 vond de tweede editie plaats. Toen won de Gemeente Utrecht de wisselprikker met hun meest frappante stuk afval dat zij ophaalde: een (bijna) complete fiets in losse onderdelen. Welke participant gaat er dit jaar met de wisselprikker vandoor?!

Wat gaan we doen?

Op donderdag 14 november ploggen en plandelen alle deelnemende participanten tegelijk gedurende de middagpauze. We trappen gezamenlijk af, waarna de teams zelfstandig 30 – 45 minuten ploggen en plandelen. Binnen de teams wordt het afval gescheiden ingezameld.

Meld jij je als participant aan? Dan betekent dat dat jij met jouw collega’s kunt gaan ploggen en plandelen! Prikkers en hesjes worden door de gemeente beschikbaar gesteld en wij zorgen voor een leuke aankleding.

Het begin- en eindpunt ligt bij Movares. Alle teams ploggen en plandelen zelfstandig van 12.00 – 13.00. Na afloop wordt het gescheiden afval in verschillende bakken bij Movares ingeleverd, waar het later die dag ook gewogen wordt. Ten slotte krijgen alle ploggers en plandelaars een gezonde lunch mee, uiteraard op duurzame wijze gemaakt en verschaft!

Het meetpunt dient gelijk als mooi experiment. Welke afvalstromen zien we het meest terug? Hoeveel kilo afval kunnen wij dit keer ophalen in 1 lunchpauze? Zien wij verandering in de hoeveelheid en het soort afval vergeleken met de editie van vorig jaar?

Dus.. plog jij mee met de GBCU? Zo eenvoudig doe je mee in vier stappen:

  1. Schrijf je in via dit formulier
  2. Meld dan gelijk een opperplogger aan vanuit jouw organisatie. Met hem of haar stemmen we o.a. de afvalstroom en interne communicatie af.
  3. Activeer je eigen organisatie met behulp van de interne communicatiekit. Deze ontvang je na aanmelding.
  4. Let the plogging begin!

We starten om 12.00 en eindigen om 13.00 bij Movares. Jullie afval wordt ingezameld en gewogen. Je krijgt een gezonde lunch mee, en dan is het “back to work”! Wij volgen z.s.m op met een terugkoppeling over het verzamelde afval & de vergaarde inzichten!

Meer Evenementen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.