2021/12/14 geplaatst in Algemeen, Energie

Jaap Wassink, VP & Country Director Coca-Cola Europacific Partners Nederland: “GBC verkleint de afstand tot duurzaamheid!”

Coca-Cola is één van de zestien participanten van Green Business Club (GBC) Rotterdam Alexander. Wij gingen in gesprek met Jaap Wassink, VP & Country Director Coca-Cola Europacific Partners Nederland over duurzaamheid, zijn werkzaamheden, duurzame challenges en participantschap.

Wat is uw persoonlijke definitie van een duurzaam bedrijf?
“Milieu, gezondheid, sociale en economische aspecten maken het begrip duurzaamheid zo breed als het is. Het feit dat Coca-Cola een groeiend bedrijf is en winst maakt, betekent dat wij de middelen hebben om te investeren op al deze terreinen. Duurzaamheid dekt alles af. Binnen een duurzaam bedrijf wordt waarde gecreëerd en het delen van deze waarde met de juiste belanghebbenden heeft het resultaat van een verminderde voetafdruk op de planeet.”

Kunt u mij vertellen over uw werkzaamheden als CEO van Coca-Cola Europacific Partners?
“Met 800 man in dienst bij Coca-Cola in Nederland, produceren en verkopen we 15 verschillende merken, waarmee we dus breder zijn dan alleen het bekende logo op onze voordeur. Onze mooie fabriek staat in Dongen, Noord-Brabant. Hier wordt zo’n 85% van alle dranken die wij in Nederland verkopen, geproduceerd van Nederlandse suikerbieten en een lokale mineraalwaterbron. In Nederland verkopen wij elke dag circa 7 miljoen drankjes, die verkrijgbaar zijn op ongeveer 100.000 verkooppunten.
Deze totale operatie leid ik elke dag. Ik beschouw het als mijn taak om zowel morgen als over een decennium, waarde te creëren voor meer mensen dan alleen onze directe aandeelhouders. Ik wil met Coca-Cola een neutrale, en liever nog een positieve, impact op de planeet hebben.”

Van welke activiteiten binnen uw werkzaamheden krijgt u de meeste energie?
“Dagelijks krijg ik de meeste energie van het groeiproces en de verbeteringen die we constant aanbrengen binnen het bedrijf. Dat in samenwerking met mijn team!”

Welke rol speelt duurzaamheid binnen Coca-Cola?
“Duurzaamheid staat centraal binnen de bedrijfsvoering van Coca-Cola. We leven in een tijd waar de samenleving terechte vragen stelt over de industrie. Bijvoorbeeld over suiker, plastic, zwerfafval, statiegeld, klimaatimpact en net zo vaak over diversiteit binnen het team van collega’s en werknemersbestanden in de industrie. Ik vergelijk het weleens met een wedstrijd waarin we een gele kaart krijgen als we het spel niet goed spelen en bij een tweede gele kaart, de wedstrijd negatief tot een einde komt. Zeker binnen de jongere bevolking begint duurzaamheid een grotere rol te spelen. Zij delen dan ook vaker de gele kaarten uit. Het begint al bij het vraagstuk. Als een bedrijf zich niet bezighoudt met duurzaamheid, wil ik dan wel bij jullie werken? En dat merken we.”

Worden er interne duurzaamheid challenges georganiseerd door Coca-Cola?
“Binnen Coca-Cola hebben we meerdere programma’s en initiatieven waarbij collega’s gestimuleerd worden zelf aan de slag te gaan met verduurzaming van alle aspecten die hierbij komen kijken. Bijvoorbeeld het programma ‘Support my Cause’, waarbij alle collega’s goede doelen aan kunnen melden en in een interne campagne andere collega’s overtuigen waarom juist dat doel gesteund moet worden.
Team Forward binnen Coca-Cola houdt zich altijd bezig met het implementeren van kleine en grote duurzame ideeën op kantoor. Ook organiseren we jaarlijks de ‘This Is Forward Week’, waarbij we gedurende een week met onze collega’s en maatschappelijke partners op pad gaan om een bijdrage te leveren. Denk bijvoorbeeld aan het op bezoek gaan bij eenzame ouderen.”

Wat is de volgende stap op het gebied van verduurzaming binnen Coca-Cola?
“Wij hebben science-based targets om klimaatneutraal te zijn in 2040. Met onze fabriek in Dongen, waar 400 collega’s werkzaam zijn, werken we ernaartoe om in 2023 CO2-neutraal te zijn.
Een ander onderdeel waar wij CO2 uitstoten, zijn onze verpakkingen. Constant kijken we naar mogelijkheden om onze verpakkingen duurzamer te maken. Onze plastic flesjes bestaan inmiddels uit 100% gerecycled plastic, waarmee er ongeveer 40% CO2 bespaard wordt ten opzichte van een flesje van nieuw plastic.
Volgend jaar zetten we verdere stappen op ons transport, zodat alle 7 miljoen drankjes per dag met een kleinere footprint vervoerd kunnen worden door het gebruik van duurzamere brandstoffen.”

Wat is volgens u de meerwaarde van een Green Business Club?
“GBC is een hartstikke mooi initiatief. Het is gaaf dat het thema duurzaamheid in je eigen straat, met je eigen buren een actief onderwerp is. GBC verkleint de afstand tot duurzaamheid. Het klimaat is niet iets wat heel ver weg is en enkel over anderhalve graden opwarming gaat. Duurzaamheid is veel dichterbij en GBC faciliteert dit met slimme en impactvolle projecten. Samenwerkingen en burenrelaties spelen hier een grote rol in. Door GBC Rotterdam Alexander kwamen wij in contact met een andere participant, Eneco. Mede door onze gemeenschappelijke relatie, hebben wij er samen voor gezorgd dat onze fabriek in Dongen vanaf 1 januari 2022 lokale groene energie kan afnemen door een zon- en windpark op slechts 300 meter en 3,5 kilometer van de fabriek. GBC Rotterdam Alexander verbindt en heeft zo een aanzienlijke impact.”

Wat brengt Coca-Cola als participant van Green Business Rotterdam Alexander?
Wij delen informatie en kennis over bijvoorbeeld afval- en mobiliteitsstromen waar we als participanten onder elkaar veel van kunnen leren. Ik juich de bijeenkomsten van GBC Rotterdam Alexander ook enorm toe. Transparantie in het delen van wat wij denken op het gebied van duurzaamheid goed te doen en waar onze uitdagingen liggen, is waardevol. Andere partijen lopen vaak tegen dezelfde dingen aan of hebben andere denkwijzen waar wij zelf nog niet bij stil gestaan hebben. Het stukje ‘dilemma-sharing’ maakt een GBC ook een echte toevoeging aan het praktisch en toepasbaar maken van uitdagingen op het gebied van verduurzaming. Daarnaast hebben wij fanatieke collega’s die ook elk jaar meedoen aan de jaarlijkse ‘Clean Up Walk Rotterdam Alexander’ om zo veel mogelijk vuilniszakken te vullen met zwerfafval.”