Rotterdam centrum duurzaam bereikbaar: Mobiliteitsbijeenkomst op 7 maart
Green Business Club Rotterdam Centrum, Rotterdam Central District en de NS organiseerden op 7 maart een mobiliteitsbijeenkomst waarin we gezamenlijk de mogelijkheden voor een duurzaam bereikbaar Rotterdam Centrum bespraken.
Rien van der Knaap en Elske van de Fliert van Zuid-Holland Bereikbaar vertelden ons alles over het ‘nieuwe’ Besluit CO2-reductie werk-gebonden personenmobiliteit en over de DuMo aanpak van Rotterdam. Hugo Schurink en Merel van der Wielen van de NS lichtten de mogelijkheden binnen NS Zakelijk en hun integrale aanpak toe en namen ons het dak mee op van Rotterdam Centraal. Hoewel het weer niet echt lekker meewerkte was dit toch letterlijk wel een hoogtepuntje.
Besluit CO2- reductie werk-gebonden personenmobiliteit
Om de CO2 footprint van organisaties te kunnen berekenen wil het ministerie weten wat het aantal kilometers per jaar van verplaatsingen in Nederland voor werk-gebonden personenmobiliteit is. Dit gaat over:
- Het aantal kilometers woon-werk verkeer en zakelijk verkeer;
- Van alle vervoerswijzen (excl. Vliegverkeer);
- Voor alle contractmedewerkers (zonder uitzendkrachten).
Daarom moeten werkgevers met meer dan 100 medewerkers aangeven hoeveel van de kilometers in woon-werk en zakelijk verkeer met welk vervoermiddel zijn afgelegd. Dit betekent dat veel organisaties hun administratie moeten gaan aanpassen naar:
- Niet meer op vergoedingen maar op kilometers
- Onderscheid in ov-middel. Niet alle bussen zijn bijvoorbeeld al helemaal elektrisch.
Het ministerie bepaald de uiteindelijke footprint volgens hun eigen rekenmethode achteraf. Maar om te kunnen sturen is eerder inzicht wenselijk. En dat is iets waar Zuid- Holland Bereikbaar organisatie graag bij helpt!
Zuid-Holland Bereikbaar en DuMo
In 2022 is de samenwerkingsorganisatie Zuid-Holland Bereikbaar van start gegaan (voorheen De Verkeersonderneming). In deze organisatie werken het Rijk en de regio intensief samen om Zuid-Holland in beweging te houden.
Omdat de regio Rotterdam verantwoordelijk is voor 20% van de landelijke CO2-uitstoot is de DuMo aanpak geïnitieerd die daarom extra inzet op de verlaging. De ambitie is om in 2030 55% minder uitstoot voor werkgebonden personen mobiliteit t.o.v. 2016 te realiseren. Het doel van de DuMo aanpak is om zoveel mogelijk 100+ organisaties aan te laten sluiten bij de Klimaatalliantie waarin deze ambitie verankerd is.
Zuid-Holland Bereikbaar helpt organisatie met het in kaart brengen van de kilometers voor:
- Woon-werk verkeer via een postcodescan
- Zakelijk verkeer via declaraties en info over het eigen wagenpark
- Een korte enquête ter inzicht in de reiswijze ontbreekt
- Berekenen van de footprint (via het format van het Green House Gas Protocol (GHG) en advies besparingsmogelijkheden
Meer weten? Check www.ways2go.nl
Zuid-Holland Bereikbaar is er om te helpen, maak er gebruik van!
NS Zakelijk
De NS kennen we natuurlijk allemaal van de geel/blauwe trein. Maar naast het treinvervoer doet de NS nog veel meer. Ze zijn een veel bredere mobiliteitsaanbieder en hebben voor de zakelijke reiziger een aantal mooie opties.
NS Businesscard
“Wij geloven dat elke zakelijke reiziger met één kaart op rekening van deur tot deur moet kunnen reizen, als volwaardig en duurzaam alternatief voor de auto”, aldus Hugo Schurink. Daarom kun je met de NS Businesscard naast het reizen met de trein en de ov-fiets ook andere vervoersmiddelen gebruiken zoals deel- fietsen, scooters en auto’s. NS zakelijk is met verschillende vervoerders hiervoor partnerships aangegaan. Denk aan Check, Tier, Greenwheels, Myweels, Qpark en Deelfiets Nederland. Maar er is nog meer!
NS GO
NS Go is het platform om je hybride mobiliteitsbeleid te beheren, administratie te vereenvoudigen en te sturen op duurzame mobiliteit. NS Go kun/heb je:
- Een koppeling met HR, payroll en finance systemen voor volledige ontzorging
- Flexibele mobiliteitskeuze van alle deur tot deur diensten
- Eenvoudig hybride werken met thuiswerk- en kantoorregistratie
- Inzicht in reisgedrag en voortgang op C02 doelen
Kortom; met NS Zakelijk, de NS Businesscard, NS Go, NS-stations en partnerships met verschillende (deel)vervoerders werkt de NS aan een integrale mobiliteitsaanpak!
Tour over het dak van Rotterdam Centraal
Rotterdam Centraal is een heel bijzonder station. Door een tour door het station en zelfs over het dak hebben we hier alles over gehoord. Het opvallendste aan het design is dat er een bepaald element van de architect van het oude station, Sybold van Ravesteyn, veelvuldig terugkomt. Namelijk de ‘speculaasjes’! Dit is een bijnaam voor het patroon van de 2 sculpturen die in het oude en ook in het nieuwe station staan. De 2 sculpturen zijn op het eerste en laatste perron teruggeplaatst en zichtbaar wanneer je door de fietstunnel fietst. Maar als eerbetoon komen de speculaasjes op meerdere plekken terug. Zo zijn ze als repeterend patroon verwerkt in de wanden van de stationshal en, nog spectaculairder, ook vanaf grote hoogte zijn de speculaasjes zichtbaar. Op de glazen overkapping van het station zijn duizenden zonnecellen aangebracht en zijn de contouren van de speculaasjes zichtbaar.
Nog een paar weetjes op een rij:
- Als enige station staat er Centraal Station op de gevel. In andere steden is dat bijvoorbeeld Amsterdam Centraal of Utrecht Centraal. Ook dit is een eerbetoon aan het oude station
- De klok op de voorgevel is ook de originele klok van Sybold van Ravesteyn
- Net als veel andere Rotterdamse iconen heeft ook centraal station een bijnaam: De Haaienbek
- En ook op het gebied van duurzaamheid is Rotterdam Centraal een koploper:
- Het heeft het grootste zonnedak van alle stations in Europa met maar liefst 70.000 zonnepanelen op een oppervlakte van 10.000 m2. Deze leveren jaarlijks 350 megawattuur (elektriciteitsverbruik van 100 huishoudens!)
- De winkels en kantoren zijn aangesloten op een WKO-circuit. Dit houdt in dat in de winter koud water de grond in gaat dat in de zomer gebruikt wordt voor koeling. ’s Zomers wordt overtollige hitte via een watercircuit afgevoerd en in de bodem opgeslagen dat in de winter het gebouw verwarmt.
- Er staat een emballage machine voor het verantwoord weggooien van plastic flessen. Binnenkort wordt zelfs nummer 2 geplaatst.
Kortom; een zeer geslaagde en leerzame middag waar we gezamenlijk niet alleen de veranderende regelgeving bespraken maar ook zagen dat de NS en Zuid-Holland Bereikbaar met organisaties meedenken en passende oplossingen bieden!
—————————————————————————————————————————–
Meer weten over het Besluit C02 reductie werkgebonden personenmobiliteit? Op 24 maart organiseert Zuid-Holland Bereikbaar een webinar. Alle informatie en inschrijven kan hier: