2023/11/20 geplaatst in Afval, Circulair

Inzicht in afvaldata voor bedrijfsverzamelgebouwen simpeler gezegd dan gedaan

De zesde digitale kennissessie georganiseerd door Green Business Club Nederland in samenwerking met VANG Buitenshuis stond in het teken van het meten en wegen van afval dat vrijkomt in bedrijfsverzamelgebouwen. Patrick van der Sanden (Ecosmart) en Joost Huigen (Milieu Service Nederland) vertelden aan de ruim vijftig toehoorders waarom en hoe zij dat doen.

Vaak hebben huurders in multitenant gebouwen geen inzicht in hun individuele data en is er enkel afvaldata beschikbaar voor het totale afval dat een inzamelaar ophaalt. De vraag naar deze data neemt toe: ingegeven door de wens grip te krijgen op afval, het effect van maatregelen helder te krijgen en nieuwe maatregelen te bepalen. Daarnaast is er ook steeds meer noodzaak voor het ontsluiten van deze data met het oog op aanstaande auditverplichtingen zoals de CSRD. Joost Huigen licht deze verplichtingen van de Europese Unie toe.

Na de grote bedrijven in 2024 moeten in 2026 ook de beursgenoteerde MKB-bedrijven hun beleid omtrent ‘waste’ bekendmaken. De impact, de risico’s en de mogelijkheden moeten worden beschreven. Daarnaast wordt het verplicht om in de jaarverslagen te rapporteren over afval(-stromen). Kanttekening hierbij is dat in de richtlijnen vanuit de Europese Commissie staat dat bedrijven ook een goede schatting mogen maken van hun afvaldata. Aangeven wat er allemaal in het afval zit is daarbij verplicht. Tot slot moeten targets gesteld worden op de verschillende soorten afvalstromen. Hier ligt een kans voor samenwerking binnen Green Business Club door het opstellen van een template voor het registeren van zowel beleid als de rapportages.

Ecosmart, zusteronderneming van Renewi, verleent al jaren diensten aan onder meer WTC Amsterdam en geeft de 300 huurders daar tot op de 100 gram inzicht in hun afval. Zij halen het afval op bij de voordeur van de ruim 300 huurders die allen toegang hebben tot een dashboard. Beheerder CBRE gebruikt de data voor de afrekening, met als unieke twist dat huurders de hoofdprijs betalen voor restafval maar andere stromen kosteloos laten afvoeren. Hoewel dit systeem uiteindelijk onhoudbaar is, geeft het nu een incentive om goed te scheiden. Bij onder andere NoMa House is er gekozen voor een andere methode: het gedurende een tijdslot bemensen van de expeditieruimte. Huurders kunnen in dat tijdsbestek het afval aanleveren wat de afvalcoach ter plekke weegt.  Dit is een minder kostbare manier om de data te verkrijgen en vraagt ook geen aanwezigheid van een Ecosmart-medewerker bij de huurders. [Presentatie]

Milieu Service Nederland heeft ook verschillende manieren om data op huurder-niveau aan te leveren. Bij Tripolis Park met huurders Uber en binnenkort ook advocatenkantoor De Brauw worden de rolcontainers per huurders gewogen op de bakwagen. Bij Symphony Offices staat er een restafvalpers in de expeditie. Huurders hebben een pasje waarmee zij ledigingen (‘een kiepje’) doen. Deze kiepjes staan voor een aangenomen gewicht en geven zo een inzicht, hoewel niet op daadwerkelijke kilogrammen. Een alternatief waarmee dat wel zo is, is de MSG-trolley. In deze schoonmaaktrolley zit een weegschaal gekoppeld aan een app. De opgehaalde zakken worden direct gewogen en de data is realtime beschikaar.  [Presentatie]

Hier een overzicht van de verschillende gebruikte methodes met de voor- en nadelen op een rij.

Meer weten of input leveren? Neem contact op met Nina van den Berg, projectmanager GBC.

Terugblik naar eerdere sessies: