Circulair Inkopen Accelerator 

Aan de slag met circulair inkopen! Ja graag, maar hoe?! De Circulair Inkopen Accelerator biedt handvatten voor elke inkoopprofessional. Dit is een online leermethode ontwikkelt door PHI Factory die alle waardevolle kennis over circulair inkopen voor iedere professional op de eigen werkplek toegankelijk maakt. Zo kan ieder bedrijf gemakkelijk aan de slag met duurzamer en circulair inkopen. Ruim 60 deelnemers vanuit onder andere ABN AMRO, ISS, Loyens & Loeff, Vinkbouw, CSU en Sodexo deden mee aan de first run: in maart 2023 start de tweede run. Doe mee!

Al gamend toewerken naar een circulair kantoor
De Circulair Inkopen Accelerator stelt deelnemers in staat om plaats- en tijdsonafhankelijk met 1,5 uur per week gedurende 16 weken kennis op te doen over duurzaam en circulair inkopen en deze ook direct toe te passen in een pilotproject. Via het platform doorlopen alle deelnemers online en offline challenges. Zo krijgen deelnemers handvaten om aan de slag te gaan met een pilotproject en ervaring op te doen met circulair inkopen. Daarnaast brengen we met het interactieve deel van het platform de benodigde communicatie met andere deelnemers op gang. De kennis opgedaan in verschillende pilotprojecten wordt onderling gedeeld en gekopieerd naar andere organisaties. 

Yvette Watson, mede-eigenaar PHI Factory: “Ik vind het zo gaaf dat PHI en Copper8 de krachten bundelen om de broodnodige kennis over circulair inkopen beschikbaar te maken via gamification. We hebben in Nederland al heel wat mooi succesvolle circulaire inkooptrajecten gedaan. De Accelerator maakt het mogelijk om al deze ervaring en aanpak grootschalig te delen met iedereen die maar wil beginnen met circulair inkopen. We zetten vol in op de kracht van collectieve verandering en daar hebben we jullie hulp bij nodig.”

Van inkoop tot ICT; voor dummies en voor pro’s
“We zijn begonnen met het verduurzamen van onze inkoop, maar circulair inkopen is voor ons nog een stap te ver”, aldus een facilitair manager van een advocatenkantoor tijdens een werksessie over het onderwerp. Een veelgehoorde misvatting: circulair inkopen zou zeer complex zijn, veel vragen van een organisatie en daarmee een onderwerp voor gevorderden. Niets is minder waar en juist deze leermethode is uitermate geschikt voor organisaties die nog weinig ervaring hebben; meld één of twee deelnemers aan voor een eerste kennismaking met het thema en zorg dat zij de opgedane kennis verder delen binnen het inkoopbedrijf. Is het onderwerp niet nieuw? Breng dan een grotere groep deelnemers in zodat de kennis zich als een olievlek verspreidt en iedereen direct de juiste vragen stelt bij inkoop.

Nina van den Berg, projectmanager Zero Waste bij GBC Nederland; “Het platform is voor zowel inkopers als collega’s vanuit het facilitaire werkveld of ICT-beheer, die te maken hebben met inkoopvraagstukken, zeer geschikt. Juist die integrale benadering en het betrekken van verschillende afdelingen én organisaties zorgt voor een succesvolle transitie. Daarnaast ga je gelijk aan de slag en wordt er door middel van het interactieve gedeelte met andere deelnemers en bedrijven kennis gedeeld. Dit sluit naadloos aan bij de pijlers van Green Business Club; doen, samenwerken en kennisdeling.

Tweede run: maart 2023
De eerste run wordt 19 januari 2023 feestelijk afgesloten. Een tweede groep start 6 maart 2023. Dinsdag 21 februari (15.00 – 16.00) is er online informatiesessies, daarvoor aanmelden kan hier. De kosten per deelnemer zijn tussen de €650 en €800, afhankelijk van de grootte van en aantal deelnemers per organisatie. Bekijk hieronder een informatiesessie terug waarin Yvette Watson de Circulair Inkopen Accelerator meer uitgebreid presenteert of neem contact op met Nina van den Berg | nina@greenbusinessclub.nl.

Per deelnemer voor 8 modules online training Kosten per deelnemer Kosten per deelnemer bij 3< inschrijvingen
Kleine organisaties en eenmanszaken <20 mw € 650 n.v.t.
Midden- en kleinbedrijf 20-200 mw € 700 € 650
Middelgrote organisaties 200 – 500 mw € 750 € 700
Grote organisaties >500 mw € 800 € 750
Deelnemerskosten voor niet-participanten van GBC € 900

*bij grotere organisaties adviseren wij om met meerdere personen mee te doen

Meld je hieronder aan of ontvang vrijblijvend meer informatie over de Circulair Inkopen Accelerator

FAQ

1. Is het aan te raden om met meerdere vanuit 1 organisatie aan te melden?
Ja, wanneer je met minimaal 2 personen aanmeldt kun je de ‘workload’ van de acties delen, maak je gebruik van elkaar kennis en expertise, wordt opgedane kennis meer verspreid binnen de organisatie én het maakt de training leuker om het samen te doen. Je krijgt wel individuele inloggegevens en je doet de challenges verder individueel. Alleen de acties kun je gezamenlijk uitwerken.

2. Hoeveel tijd ben je wekelijks kwijt?We rekenen op zo’n ongeveer 1,5 uur per week, dit is ruim gerekend. Iedere 2 weken gaat er een nieuwe challenge open, per challenge ben je ongeveer 3 uur kwijt als je alle acties gaat uitvoeren. Je hebt de keus om niet alle acties te doen, dan ben je minder tijd kwijt.

3. Heb je voorbeelden van een geschikt pilotproject?
Een pilotproject is al snel geschikt. We zien dat er vaak facilitaire onderwerpen worden gekozen, maar dit is zeker geen must. Hieronder wat voorbeelden:

  • Koffiecontract (warme dranken)
  • Koffiebekers
  • Kantoorinrichting
  • Catering aanbod
  • Duurzame koerierdiensten
  • Wettenbundels (papier/repro)
  • Schoonmaak
  • Circulair bouwproject
  • Circulaire verpakkingen
  • Duurzame tape
  • Bedrijfskleding
  • IT middelen
  • Verduurzamen shampoo, zeep en verpakkingen (hotel)

4. Wanneer is de deadline om aan te melden?
Vrijdag 3 maart is de uiterlijke datum om aan te melden.

5. Zijn er andere data die we alvast vrij moeten houden?
Donderdag 16 maart om 14:00 uur is de online kick-off, maandag 20 maart gaat de eerste challenge open.
Medio mei hebben we een fysieke tussenbijeenkomst waarin inspiratie en kennisdeling centraal staat.
In september hebben we een fysieke slotsessie waarin de pilotprojecten worden gepitcht.

 


Hoe werkt de Circulair Inkopen Accelerator?

De Circulair Inkopen Accelerator is een kennisintensief leerprogramma, waarbij challenges de deelnemers activeren om de kennis en aangereikte handvatten direct naar de praktijk te brengen in een circulaire inkooppilot. Middels een interactief platform hebben de deelnemers contact met elkaar, kunnen zij hun ervaringen uitwisselen, vragen stellen, discussiëren, elkaar porren en pluimen geven en elkaars ideeën liken.

Wekelijke challenges
De online tool stelt professionals in staat om plaats- en tijdonafhankelijk, in 16 weken, 90 minuten per week, een grote hoeveelheid kennis tot zich te nemen en zich te ontwikkelen op het gebied van circulair inkopen. Elke week doorlopen de deelnemers drie onderdelen:
Quiz: de deelnemers worden geprikkeld met vragen over presentatievideo’s en informatiepakketten;
Action: de deelnemers gaan actief aan de slag met online en offline (optionele) opdrachten om de kennis toe te passen;
Share: deelnemers worden verbonden door ideeën met elkaar te delen en een gestructureerde dialoog te voeren.