Tijdens de Zuidas Solar Week staat zonne-energie centraal in Zuidas. Het is enerzijds een bewustwordingscampagne waarin we bedrijven die dmv zonnepanelen hun eigen energie opwekken, zichtbaar maken. Hierin komt met name duidelijk naar voren wat dit oplevert en hoeveel men hiermee bespaart. Anderzijds stimuleren we particulieren tot aanschaf van zonne-panelen door middel van een aanbieding. De aanbieding organiseren we samen met een energieaanbieder, die panelen met een aantrekkelijke korting verkoopt tijdens deze Solar Week. De Zuidas Solar Week heeft drie maal plaatsgevonden.
Zuidas Solar Week: aandacht voor zonne-energie
Locatie | Zuidas |
Status project | Het heeft drie keer plaatsgevonden en wordt niet meer herhaald. |
Betrokken partijen | Nuon, Natuur & Millieu, VU, GO VU |
Make money, Be Green & Cool: Go Solar GBC Zuidas
Facts & figures
Procescomplextiteit | Zeer eenvoudig |
Investering in tijd | In enkele weken |
Investering in geld | Onder € 250 |
Potentiële impact | Zeer klein |
Schaalniveau | Gebied |
Initiatief | Gezamenlijk initiatief |
Duurzaamheidthema’s | Energie |
Energie besparing | Energieleverend |
CO2 besparing | Onbekend |
Bijdrage mvo/certificering |
Projectomschrijving
Ambities en doelstellingen
Het doel van dit project is het bevorderen van het opwekken en gebruiken van duurzame zonne-energie.
Doelgroep
De participanten van GBC Zuidas en hun werknemers.
Wat
De aanschaf van zonne-panelen is aantrekkelijker gemaakt door de aanbieding. Er wordt duidelijke informatie gegeven over de (financiële) voordelen hiervan.
Waarom
Omdat men eerder geneigd is om over te stappen op duurzame energie/ het zelf opwekken van energie, als het duidelijk is wat de financiële voordelen zijn. Dit geldt voor zowel bedrijven als particulieren.
Hoe
In eerste instantie was het nodig om een goede partner te vinden voor de aanbieding, dit via verschillende contacten, met name eigen participanten, maar ook Natuur & Millieu. Vervolgens is het een project dat met name vraagt om goede communicatie. Naar participanten, maar vooral naar medewerkers van participanten.
Planning
Twee maanden tevoren beginnen met het benaderen van contacten voor de aanbieding. Ongeveer drie weken tevoren begonnen met de communicatie. Het project zelf duurt een week.
Monitoring
Bewustwording is lastig te pijlen. In hoeverre men gebruik maakte van de aanbieding wel. De aanbieder gaf ons een lijst met mensen die via de GBC Zuidas link offertes hadden aangevraagd.
Extra details projectomschrijving
Lessons learned
Aanschaf van zonnepanelen is voor particulieren een grote investering en een complex proces, er is meer voor nodig om ze over de streep te trekken dan een aanbieding.
Kosten
De kosten zitten met name in communicatie-uren, vormgeving en drukwerk.
Foto & video
Relevante links & nieuws
Gebruikte tools & kennis
Posters en flyers over de Solar Week. De participanten werd een communicatiekit geboden met middelen om dit uit te zetten binnen het bedrijf. Dit bevatte een digitale flyer en een poster die geprint kon worden, en een info sheet met een beschrijving van de actie.
Contactgegevens
Contactpersoon | Nina van den Berg |
Organisatie | Green Business Club Zuidas |
E-mailadres | nina@greenbusinessclub.nl |
Telefoonnummer |