Zuidas drinkt kraanwater was was een campagne die is uitgezet onder de participanten om hen te bewegen geen mineraalwater in (plastic) flessen meer te serveren, omdat kraanwater veel duurzamer is dan mineraalwater en geen plastic afval geeft.
Zuidas drinkt kraanwater
Locatie | Zuidas |
Status project | gerealiseerd, in progress |
Betrokken partijen | GBC Zuidas |
Naar aanleiding van jullie actie heeft Zuidas een tijd geleden al een veelvoud aan karaffen besteld, Spa Blauw uit het assortiment gehaald en kraanwater geïntroduceerd. Voor onze organisatie mag je stellen dat de actie geslaagd is. Janneke den Oude, Zuidas gemeente Amsterdam
Facts & figures
Procescomplextiteit | Gemiddeld |
Investering in tijd | Binnen een jaar |
Investering in geld | € 1.000 - € 5.000, |
Potentiële impact | Klein |
Schaalniveau | Gebied |
Initiatief | Gezamenlijk initiatief |
Duurzaamheidthema’s | Water |
CO2 besparing | n.v.t |
Bijdrage mvo/certificering | Onbekend |
Projectomschrijving
Ambities en doelstellingen
Doelstelling was om 90% van de participanten over te laten stappen op kraanwater.
Doelgroep
Voor alle GBC Zuidas participanten die standaard bronwater op de vergadertafels hebben staan.
Wat
Het was een campagne die is uitgezet onder de participanten, zij hebben deze intern uitgezet. Verder zijn waterkaraffen van GBC Zuidas met begeleidende tekst verspreid naar CEO's/directeuren, dit om de campagne zichtbaar te maken in de bovenste laag van het bedrijf.
Waarom
In deze ging het meer om bewustwording: het bedrijf moest het uiteindelijk zelf uitvoeren. We hebben de communicatie gefaciliteerd.
Hoe
GBC Zuidas heeft in een mailing en flyers duidelijk uiteengezet wat de voordelen van kraanwater zijn ten opzichte van bronwater. Dit is gestuurd naar de betreffende contactpersoon en naar de communicatieafdelingen. Vervolgens zijn de participanten telefonisch benaderd om te kijken of zij dit daadwerkelijk hadden geïmplementeerd. Soms werkte dit als een reminder en had het wat extra toelichting nodig.
Planning
Ongeveer een half jaar, maar het blijft actueel omdat er steeds nieuwe participanten bijkomen.
Monitoring
Het is telefonisch gecheckt of men over is gegaan op kraanwater. 93% vd participanten heeft toegegd over te zijn gegaan op kraanwater.
Beheer & gebruik
-
Extra details projectomschrijving
Lessons learned
-
Tips
Het sturen van de waterkaraf is prijzig, maar werd door de meeste participanten zeer gewaardeerd.
Kosten
karaffen kostten circa 1200 incl btw.
Marktvraag
Zintuig.nl voor het bedrukken van de waterkaraffen. Dit ging behoorlijk moeizaam, maar het uiteindelijke resultaat was goed.
Co-financieringsmogelijkheden
Nee.
Businesscase
-
Foto & video
Downloads
Drukproef Waterkaraf |
Flyer Zuidas drinkt Kraanwater |
Relevante links & nieuws
Gebruikte tools & kennis
Contactgegevens
Contactpersoon | Eline Kik |
Organisatie | GBC Zuidas |
E-mailadres | eline@greenbusinessclub.nl |
Telefoonnummer | 0617336330 |