Green Business Club Zuidas startte in 2022 vanuit het Actienetwerk 15% GasTerug met de aanpak 'versnelde energiebesparing', met als drietrapsraket: onnodige verlichting uit, klimaatsystemen duurzamer instellen en toewerken naar een energieneutraal gebouw door middel van routekaarten. Vier kantoorgebieden in de Metropool Regio Amsterdam (MRA) volgden: BIZ Knowledge Mile, GBC Sloterdijken, Zuidoost en Almere. Met hulp van het Ministerie van Binnenlandse Zaken zijn ook lokale GBC's Fascinatio, Arnhem Gelderse poort, Bunnik, Utrecht Centraal, Den Haag Beatrixkwartier en Den Bosch Spoorzone sinds januari 2023 druk bezig met de Versneld Energiebesparen aanpak.
Versnelde energiebesparing
Locatie | Nederland |
Status project | In ontwikkeling |
Betrokken partijen | participanten van lokale clubs, overheden, pandeigenaren, kennisinstellingen |
Het project zorgt voor veel verbondenheid en betrokkenheid van bedrijven en organisaties in de werkgebieden.
Facts & figures
Procescomplextiteit | Complex |
Investering in tijd | Langer dan 5 jaar |
Investering in geld | Boven € 25.000 |
Potentiële impact | Zeer groot |
Schaalniveau | Land |
Initiatief | Eigen initiatief |
Duurzaamheidthema’s | Energie |
Energie besparing | Energiebesparend |
CO2 besparing | Onbekend |
Bijdrage mvo/certificering |
Projectomschrijving
Ambities en doelstellingen
De ambitie in de Metropoolregio Amsterdam was om in 1 jaar 15% gasreductie te bewerkstelligen. Elke club benadert zoveel mogelijk pandeigenaren, beheerders en huurders om de onnodige verlichting uit te doen en klimaatsystemen duurzamer in te stellen. Hierbij wordt gefocust op de verwarming, ventilatie en koeling. Daarnaast wordt per gebied voor een drie-tal verschillende soort gebouwen, zoals een multi-tenantgebouw, single-use gebouw of hotel, een routekaart gemaakt om toe te werken naar een energieneutrale situatie.
Doelgroep
Pandeigenaren, beheerders en huurders in kantoorgebieden. Daarnaast overheden en bewoners.
Wat
Een drietrapsraket waarbij wordt gestart met een 'lichten uit'-campagne, daarnaast worden de klimaatsystemen aangepast en worden plannen gemaakt (in een routekaart) om toe te werken naar energieneutraal.
Waarom
Door bedrijven te verleiden mee te doen en ze te begeleiden kan zichtbaar en zinvol worden toegewerkt naar energiebesparing. Door de externe aandacht worden bedrijven sneller overtuigd mee te doen. De aanwezigheid van duurzame techniek en gebouwen met relatief goede labels zorgen voor energie-efficiëntie op papier, maar een suboptimale prestatie blijkt in praktijk. Daarom is het van belang om de soms niet gevoelde urgentie bij gebouweigenaren en gebruikers scherp te krijgen.
Hoe
Door een zichtbare campagne te voeren en bedrijven actief te betrekken worden grote groepen bereikt. Samenwerking en het versterken van een collectiviteitsgevoel is hierbij van groot belang. Daarbij ook stakeholders confronteren met de kloof tussen theoretisch optimale prestatie en de werkelijke prestatie, en bewustzijn over mogelijkheden en energiebesparing vergroten.
Extra details projectomschrijving
Lessons learned
De koplopers melden zich snel om mee te doen, maar het is belangrijk om actief en zichtbaar te blijven, zodat nieuwe organisaties worden overtuigd ook deel te nemen.
Foto & video
Relevante links & nieuws
https://nos.nl/video/2450191-licht-uit-bespaart-genoeg-stroom-voor-350-000-huishoudens
Den Haag doe(t) het licht uit! – Green Business Club – Landelijk
Ook in Almere gaan de lichten na kantooruren uit! – Green Business Club – Landelijk
Gebruikte tools & kennis
Contactgegevens
Contactpersoon | Lara Jongejans |
Organisatie | GBC Nederland |
E-mailadres | lara@greenbusinessclub.nl |
Telefoonnummer |