Green Business Club Zuidas organiseerde op 5 november 2015 een regenponcho actie op het Zuidplein. Zij deelden biologisch afbreekbare poncho's uit aan voorbijgangers, met een begeleidend briefje waar op stond: Weer of geen weer, pak de fiets! De poncho's werden ook als relatiegeschenk gebruikt.
Poncho actie
Locatie | Zuidplein Amsterdam |
Status project | De actie was eenmalig |
Betrokken partijen |
Regen of sneeuwbuitje? Dat hoeft toch geen reden te zijn om de fiets te laten staan? Green Business Club Zuidas presenteert hét fashion item van deze herfst: de regenponcho! Volledig afbreekbaar, ready to wear en in dé modekleur van dit seizoen: doorzichtig.
Facts & figures
Procescomplextiteit | Eenvoudig |
Investering in tijd | In enkele weken |
Investering in geld | Onder € 1.000 |
Potentiële impact | Klein |
Schaalniveau | Gebied |
Initiatief | Eigen initiatief |
Duurzaamheidthema’s | Energie Mobiliteit & Bereikbaarheid |
Energie besparing | n.v.t. |
CO2 besparing | Onbekend |
Bijdrage mvo/certificering |
Projectomschrijving
Ambities en doelstellingen
De actie is op touw gezet om Zuidassers te stimuleren om met de fiets naar werk of station te (blijven) gaan, ook in de winter. Zo houden we Zuidas samen bereikbaar, zorgen we voor minder files, daarmee minder uitstoot en minder overbelasting van het openbaar vervoer.
Doelgroep
Mensen die niet ver van Zuidas wonen en doorgaans op de fiets naar het werk gaan, en forzenzen die doorgaans met de fiets naar het station gaan, maar verder breed: de boodschap kan men overal toepassen.
Wat
Poncho met leuke begeleidende tekst, zelf uitdelen bij het Zuidplein: ludieke actie die leuke gesprekken oplevert en aandacht genereert voor mobiliteit en voor GBC Zuidas.
Waarom
Het was meer een bewustwordingscampagne dan een werkelijk impact project, daarom een leuke gadget, uiteraard biologisch afbreekbaar en in een leuk katoenen zakje met GBC Zuidas logo.
Hoe
Zie: Wat
Extra details projectomschrijving
Lessons learned
Ondanks het feit dat het biologisch afbreekbaar is, blijft het een wegwerpproduct dat snel stukgaat. Een in die zin duurzamer product is daarom beter.
Kosten
Het laten maken en bedrukken van de zakjes met poncho's kostte ongeveer 500 euro voor zo'n 200 exemplaren.
Marktvraag
Via online research uitgezocht welke prijs-kwaliteitverhouding het beste was.
Foto & video
Relevante links & nieuws
http://www.greenbusinessclub.nl/nl/news/weer-of-geen-weer-pak-de-fiets
Gebruikte tools & kennis
Contactgegevens
Contactpersoon | Nina van den Berg |
Organisatie | Green Business Club Zuidas |
E-mailadres | nina@greenbusinessclub.nl |
Telefoonnummer | 06-19079418 |