Plog- en plandelcompetitie

Ploggen is een samenvoeging van joggen en een ‘plocka up’ (opraapactie), een Zweedse trend die is overgewaaid naar Nederland. De Green Business Club Utrecht voegde daar de wandelvariant aan toe: plandelen. Twee keer per jaar prikken teams van ProRail, NS, Gemeente Utrecht, Movares, Volksbank en &Morgen - allemaal participanten van de Green Business Club Utrecht - zwerfvuil in het Stationsgebied.

Locatie Utrecht Stationsgebied
Status project Terugkerend project
Betrokken partijen Verschillende participanten van GBC Utrecht Centraal, waaronder ProRail, NS, Gemeente Utrecht, Movares, Volksbank en &Morgen
"Het is geweldig om te zien dat zo’n kleine moeite, zoveel resultaat oplevert. Aan de andere kant is het ook schokkend dat er zóveel afval rondzwerft in een relatief klein gebied. Er zat van alles tussen: van een fietsframe, tot slippers en heel veel platte blikjes, verpakkingsmateriaal en zelfs een onderbroek! Wat opviel, was dat er eigenlijk heel weinig prullenbakken in het gebied staan. Niet dat dat een excuus is om je afval maar op straat te gooien, maar meer mogelijkheden om het weg te gooien – en idealiter te scheiden – kan een gedragsverandering positief beïnvloeden.”” Renee van den Heuvel - Movares en trekker Werkgroep Circulariteit GBC Utrecht Centraal

Facts & figures

Procescomplextiteit Zeer eenvoudig
Investering in tijd In enkele weken
Investering in geld Onder € 250
Potentiële impact Gemiddeld
Schaalniveau Land
Initiatief Gezamenlijk initiatief
Duurzaamheidthema’s Afval en Circulair Sociaal & Levendigheid
CO2 besparing n.v.t
Bijdrage mvo/certificering

Projectomschrijving

Ambities en doelstellingen

De competitie draagt bij aan een schoner stationsgebied én vraagt op een ludieke wijze aandacht voor zwerfvuil.

Doelgroep

Medewerkers van bedrijven rondom Utrecht Centraal.

Wat

Het zwerfvuil wordt in teams met prikkers en zakken opgeprikt. Door er een competitie van te maken worden teams gestimuleerd zoveel mogelijk op te ruimen. Afvalverwerker Renewi zorgt ervoor dat het afval gescheiden wordt en per monostroom gerecycled.

Waarom

Het is makkelijk realiseerbaar, effectief, ludiek en brengt mensen samen.

Hoe

- Bedrijven worden gevraagd deel te nemen
- Binnen de bedrijven worden medewerkers geinformeerd met communicatiekit
- Indien mogelijk wordt de competitie gekoppeld aan een (inter)nationale campagne gerelateerd aan duurzaamheid, zoals Earth Day (april) en World Clean Up Day (september)

Monitoring

Renewi zorgt voor terugkoppeling resultaten, welke weer worden gedeeld op intranetten en lokale media.


Extra details projectomschrijving

Lessons learned

- Informeer bij gemeente of zij prikkers en zakken kunnen leveren
- Betrek de afvalinzamelaar en vraag hen resultaten te communiceren
- Maak het leuk, door verschillende competitie-elementen toe te voegen


Foto & video


Downloads

Draaiboek (application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document 36 KB)
Interne post promotie (application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document 194 KB)
Bevestigingsmails (application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document 20 KB)
Voorstel social media bericht (application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document 20 KB)
Save the date (application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document 17 KB)
Quitclaim (application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document 21 KB)


Gebruikte tools & kennis


Contactgegevens

Contactpersoon Anne Twilt
Organisatie GBC Utrecht Centraal
E-mailadres anne@greenbusinessclub.nl
Telefoonnummer

Top pagina
Green Business Club | Voorwaarden | Website door Toast Design