Vijf Young Professionals van Zuidasbedrijven introduceerden Meatless Monday in Zuidas: zij hebben diverse bedrijven hiermee bewogen om op maandag geen vlees meer te serveren in de bedrijfsrestaurants en kantines.
Meatless Monday Zuidas
Locatie | Zuidas Amsterdam |
Status project | Gerealiseerd vanaf september 2014 |
Betrokken partijen | Green Business Club Zuidas, in het kader van de Green Business Challenge, Eyeopenerworks was hierbij betrokken ivm met de Green Business Challenge |
"Het is goed dat we als kantoor hier aandacht aan besteden. In het begin was het even wennen voor sommige collega’s, maar één werkdag in de week moet prima kunnen. Er blijven immers nog vier werkdagen over en de alternatieven zijn goed." Arno Krikke - Van Doorne
Facts & figures
Procescomplextiteit | Gemiddeld |
Investering in tijd | Binnen een jaar |
Investering in geld | Onder € 250 |
Potentiële impact | Groot |
Schaalniveau | Gebruik |
Initiatief | Gezamenlijk initiatief |
Duurzaamheidthema’s | Energie Voedsel & Gezondheid |
Energie besparing | Energiebesparend |
CO2 besparing | Onbekend |
Bijdrage mvo/certificering | Een vleesvrije kantine zou bij kunnen dragen aan de BREEAM certificering van een bedrijf |
Projectomschrijving
Ambities en doelstellingen
Meatless Monday was een project binnen de Green Business Challenge van GBC Zuidas, een programma voor Young Professionals. De deelnemers aan de Challenge moesten binnen vier maanden een duurzaam project op poten zetten. Meatless Monday leende zich hier goed voor: het is een bestaande, mondiale campagne die het team lokaal heeft uitgezet. Dit met succes, want een aantal bedrijven in Zuidas heeft de Meatless Monday permanent in hun bedrijfsrestaurant ingevoerd. De Challenge is gericht op echt impact maken. Ook in die zin is hun missie geslaagd, want minder vlees eten/serveren heeft daadwerkelijk impact op het milieu.
Doelgroep
Voor bedrijven in Zuidas en hun medewerkers. Ook cateraars zijn benaderd om na te denken over een aanbod met minder vlees.
Wat
Men heeft alle GBCZ participanten benaderd en gevraagd mee te werken aan Meatless Monday, uitgelegd hoe zij dit zouden kunnen implementeren en hoe ze dit naar hun medewerkers zouden kunnen communiceren. Zij hebben een toolkit ontwikkeld en die aan bedrijven aangeboden. Eveneens zijn veel horecagelegenheden in Zuidas benaderd met diezelfde vraag, en met het verzoek om op de dag van de lancering geen vlees te serveren of in ieder geval een vegetarische special/daghap te serveren.
Waarom
Door MM in een bedrijf te introduceren, ontstaat een grotere bewustwording over vleesconsumptie in het algemeen, en zullen zij zelf ook eerder geneigd zijn om thuis te variëren met vegetarische gerechten. Met als uiteindelijk doel minder vleesconsumptie, dat niet alleen enorme impact heeft op het milieu, maar ook nog eens gezonder is.
Hoe
Zie: "Wat: voor welke oplossing is gekozen"
Planning
Men had vier maanden om dit op poten te zetten. Dit naast een fulltime baan. Er werd 1 dagdeel per week voor gerekend.
Monitoring
Tijdens de evaluatie van de Green Business Challenge is gekeken of de doelstelling was behaald. De conclusie was positief omdat een aantal bedrijven de Meatless Monday daadwerkelijk hebben geïmplementeerd en er veel aandacht is gegenereerd voor Meatless Monday. Bij RAI Amsterdam en bij Van Doorne worden sinds die tijd elke maandag enkel vegetarische opties geboden aan de medewerkers. Ook AkzoNobel heeft de Meatless Monday geintroduceerd, zij het eens per maand. Accenture had de vegatarische dag al eerder geintroduceerd. Zij serveert nu eens per week, op wisselende dagen, een vega maaltijd, en op de overige dagen twee maal vis en slechts twee maal vlees.
Beheer & gebruik
Het is een feite een permanente campagne, met moet zichtbaar blijven op bijv. social media om dit onder de aandacht te houden, en af en toe een update publiceren. Nieuwe bedrijven die zich bij GBC Zuidas aansluiten, zouden de toolkit ook moeten ontvangen.
Extra details projectomschrijving
Lessons learned
Minder vlees eten is een lastige boodschappen, veel bedrijven vinden dit opleggen op een bepaalde manier een aantasting van het zelfbeschikkingsrecht. men moet dus veel en duidelijke uitleg geven en toch subtiel te werk gaan, mogelijkheden bieden, niet te dwingend zijn in de communicatie.
Tips
Zie "lessons learned", maar ook: als bedrijven dit daadwerkelijk implementeren, zoals een aantal in Zuidas dat deden, is dit een heel mooi resultaat en een positieve boodschap naar buiten toe.
Kosten
De kosten zijn beperkt tot wat drukwerk voor flyers en posters. op de site van Meatless Monday is ook materiaal te vinden. Omdat de Challengers dit project hebben opgezet, kostte het GBC Zuidas relatief weinig uren. Lees: tip om het programma Green Business Challenge te starten.
Marktvraag
De Challengers hebben zelf de contactpersonen van de bedrijven persoonlijk benaderd, zij hebben een afspraak gemaakt en zijn langs gegaan om hun "case" voor te leggen.
Co-financieringsmogelijkheden
-
Businesscase
-
Foto & video
Downloads
Recept |
Recept |
Infographic |
Infographic |
Relevante links & nieuws
http://www.greenbusinessclub.nl/nl/news/52-meatless-mondays-later
Gebruikte tools & kennis
www.meatlessmonday.com
Contactgegevens
Contactpersoon | Eline Kik |
Organisatie | Green Business Club Zuidas |
E-mailadres | eline@greenbusinessclub.nl |
Telefoonnummer | 0617336330 |