Plaatsing van laadpalen voor electische voertuigen in de gezamenlijk door participanten MN en PostNL gehuurde parkeergarage aan de Beatrixlaan ten behoeve van PostNL en MN, een en ander uitgevoerd door BAM. De subsidie is aangevraagd en verkregen door de GBCB ten behoeve van MN en PostNL en is ten goede gekomen aan deze twee participanten. Een voorbeeld hoe samenwerking via de GBCB elkaar versterkt in het behalen van doelen.
Gezamenlijke inkoop laadpalen Beatrixkwartier
Locatie | Parkeergarage Atrium aan de Beatrixklaan, Kantoorgebied Beatrixkwartier, Den Haag, Zuid-Holland |
Status project | Afgerond in januari 2016 |
Betrokken partijen | MN, PostNl en BAM |
Zonder GBC Beatrixkwartier waren de palen er niet gekomen. Het is bij uitstek een voorbeeld van de winst die te behalen valt uit samenwerking! Arjen van 't Klooster, facilitair Manager van MN
Facts & figures
Procescomplextiteit | Complex |
Investering in tijd | Binnen een jaar |
Investering in geld | Boven € 25.000 |
Potentiële impact | Groot |
Schaalniveau | Gebouw |
Initiatief | Gezamenlijk initiatief |
Duurzaamheidthema’s | Energie Mobiliteit & Bereikbaarheid |
Energie besparing | Energiebesparend |
CO2 besparing | n.v.t |
Bijdrage mvo/certificering | - |
Projectomschrijving
Ambities en doelstellingen
De eigenaar van de parkeergarage bleek ongevoelig voor de inviduele toestemmingsaanvragen van haar huurders voor het plaatsen van laadpalen. Via contacten, gelegd tijdens GBCB-evenementen bleken PostNL en MN samen 90% van de garage te huren. Samen hebben ze de handen ineengeslagen en is het gelukt toestemming tot plaatsing te krijgen. Om de uitvoeringsopdracht na het aanbestedingstraject te gunnen aan participant BAM lag voor de hand. De gemeente Den Haag bleek bovendien een subsidieprogramma te hebben waar slechts non-profit organsiaties aan mochten meedoen. Onder de vlag van Stichting GBCB is de subsidie van EUR 5000 aangevraagd en verkregen en vervolgens gelijkelijk verdeeld onder MN en PostNL.
Doelgroep
Het traject is primair opgestart voor PostNL en MN, waarbij MN trekker van de kar was. BAM was betrokken als uitvoerder. Alle drie participant van GBCB.
Wat
Er zijn 6 laadpalen met 12 laadpunten geplaatst in oktober 2015.
Waarom
deze palen zijn geplaatst om tegemoet te komen aan de groeiende behoefte van de groter wordende groep berijders van electrishe auto's.
Hoe
Zie bij overige vragen
Planning
In Q2 2015 zijn na gezamemlijk overleg van MN en PostNL offertes bij verschillende marktpartijen opgevraagd. In Q3 zijn palen geplaatst door BAM. In Q4 heeft GBCB subsidie bij gemeente Den Haag aangevraagd en die is in Q1 2016 is gehonoreerd.
Monitoring
Ze worden sinds december 2015 goed gebruikt, zie bijlage foto van object met de ladende voertuigen.
De ervaring heeft geleerd dat er zelfs spelregels gewenst waren om meer laadsessies per paal per dag te kunnen faciliteren.
We spreken gebruikers die langer dan 3 uur staan aan om ruimte te maken voor de volgende klant.
Beheer & gebruik
Zie boven
Extra details projectomschrijving
Lessons learned
Samenwerken baat
Tips
-
Kosten
EUR 33.000 voor laadpalen. Er is EUR 5.000 subsidie verkregen door GBC Beatrixkwartier die gelijkelijk is teruggevloeid naar PostNL en MN.
Marktvraag
Zie bij overige vragen
Co-financieringsmogelijkheden
Ja, de uitvoeringskosten van de plaatsing zijn door de gebruikers van de palen PostNL en MN betaald. De subsidieaanvraag is verlopen via de GBCB: "Subsidieaanregeling semiopenbare oplaadpunten voor electrische voertuigen" van de Gemeente Den Haag
Businesscase
-
Foto & video
Relevante links & nieuws
Gebruikte tools & kennis
Contactgegevens
Contactpersoon | Manja Meuleman |
Organisatie | Green Business Club Beatrixkwartier |
E-mailadres | manja@greenbusinessclub.n |
Telefoonnummer | 0651086842 |