
Van 1 april t/m 31 mei deden door heel het land twintig bedrijven mee met de PrintLess Contest van Green Business Club Nederland. Het doel van de competitie was om het papierverbruik binnen de bedrijven te reduceren, het bewustzijn van papierverbruik onder medewerkers te vergroten én een structurele gedragsverandering te bewerkstelligen. Met een reductie van 45 procent, is De Nederlandse Financierings-maatschappij voor Ontwikkelingslanden (FMO) de grootste bespaarder én winnaar van de competitie. In totaal zijn er met de competitie 796.661 pagina’s printpapier bespaard. Omgerekend zijn dit ongeveer 96 bomen.
De winnaar werd gister tijdens de prijsuitreiking in Rotterdam bekend gemaakt. Willem van Leeuwen, Senior Facility Services Advisor bij FMO: “Als ontwikkelingsbank zetten wij ons iedere dag in om een bijdrage te leveren aan de twee grootste problemen waar de wereld mee kampt: klimaatverandering en ongelijkheid. Dit voeren we door in onze eigen bedrijfsvoering en in de investeringskeuzes die we maken. We focussen onze transacties bijvoorbeeld op Duurzaam Ontwikkelingsdoel 13 (Klimaatactie), onder andere via ons (her)bebossingsprogramma. De PrintLess Contest sluit naadloos aan op FMO’s visie op de verduurzaming van bedrijfsvoering. Onze printers staan standaard ingesteld op dubbelzijdig zwart-wit printen. Medewerkers kunnen kiezen voor een andere instelling maar moeten voor elke printopdracht iets extra’s doen. We zijn enorm trots op ons eigen FMO bos; een eervol symbool voor onze ambities op het gebied van bebossing en klimaatactie, en hopelijk een bron van inspiratie voor anderen.”
Totale besparing
In totaal zijn er tijdens de GBC PrintLess Contest 796.661 pagina’s papier minder geprint of gekopieerd. Omgerekend zijn hiermee ongeveer 96 bomen bespaard, wat gelijk staat aan een reductie van 10.118 kilo CO2 en 159.332 liter water. Bovendien heeft Green Business Club Nederland in samenwerking met Canon Nederland N.V. voor elke bespaarde boom (gelijk aan 8333,3 blaadjes printpapier) een nieuwe boom laten planten in Oeganda. Een dubbele besparing dus! Trees for All heeft dit nieuw stuk bos voor FMO geplant.
Ervaringen
Nummer twee van de competitie, Coca-Cola, realiseerde een reductie van het papierverbruik van 26 procent. Arjanne Hoogstad, Manager Duurzaamheid bij Coca-Cola European Partners Nederland: “Duurzaamheid komt op allerlei manieren terug in ons nieuwe kantoorpand aan de Marten Meesweg in Rotterdam. Zoals we met warmte, licht en afval omgaan, maar ook hoe het pand duurzaam gedrag onder medewerkers stimuleert. Minder printen is daar wel het mooiste voorbeeld van: niemand van ons heeft een eigen werkplek met opbergruimte. Mobiel werken is de norm en dan denk je automatisch meer na over wat je de hele dag met je meedraagt. Het effect op het printgedrag is daardoor direct voelbaar, en de resultaten van de PrintLess Contest bevestigen dat!”
Ook bij Loyens & Loeff op de Amsterdamse Zuidas is de bewustwording aangewakkerd. Roland de Vlam, advocaat: “Onze verantwoordelijkheid om het milieu te beschermen en onze ecologische voetafdruk te verkleinen, nemen we serieus. Het is dan ook buitengewoon bemoedigend om te zien dat het belang van deze challenge zo snel door onze medewerkers in Amsterdam is opgepikt. We zullen uiteraard aan het verbeteren van ons printgedrag blijven werken!”
Deelnemende bedrijven
Aan de GBC Printless Contest deden twintig bedrijven en organisaties door heel Nederland mee, waaronder de Vrije Universiteit, WTC Amsterdam, Loyens & Loeff en Gemeente Amsterdam Zuidas in Amsterdam; GZ Office Xperience en Forbo Flooring in Zaandstad; RVO Nederland met vestigingen in Deventer, Assen, Zwolle, Utrecht, Den Haag en Roermond; BureauEAU, Diederendirrix en de Technische Universiteit in Eindhoven; FMO, PostNL en WTC Den Haag in Den Haag; IAA Architecten en bct Architecten in Enschede; Vryleve in Lobith; Westerveld en Vossers in Duiven en Coca-Cola European Partners Nederland, Politiedienstencentrum en NH Hotels in Rotterdam. Gemiddeld werd er door de deelnemende bedrijven 14,4 procent minder papier verbruikt door minder en duurzamer te printen. Op nummer één staat FMO met een afname van het papierverbruik van 45,3 procent. Gevolgd door Coca-Cola (26,2 procent), WTC Amsterdam (21,8 procent), IAA Architecten (21,2 procent), BureauEAU en Diederendirrix (20,0 procent), TU Eindhoven (18,4 procent), Loyens & Loeff (17,13 procent), GZ Office Xpercience (17,06 procent), Politiedienstencentrum (15,5 procent) en bct Architecten (13,0 procent) in de top 10.