2024/02/02 geplaatst in Algemeen, Evenementen

‘Sustainability in Hospitality’ seminar

Het seminar van afgelopen 26 januari was een combinatie van verschillende initiatieven. Onderdeel hiervan was de presentatie van Nikki Alink over haar onderzoek naar duurzaamheid als onderdeel van het besluitvormingsproces in consumpties in de horeca, specifiek in restaurants.

Hotelschool Den Haag is participant van de Green Hotel Club. Consumptiegedrag is een belangrijke indicatie voor het succes van duurzaamheid in onze ecologische economie, daarmee is dit onderwerp bijzonder relevant voor de aangesloten hotels van de Green Hotel Club. Wij hebben er daarom voor gekozen om de Green Hotel Club bijeenkomst van deze maand te combineren met de presentatie van het werk van Nikki Alink en Hotelschool Den Haag Research Centre.

Bij Hotelschool Den Haag heeft de onderzoeksstrategie tot doel deze kwesties te bestrijken die relevant zijn, of in de toekomst zullen zijn, voor horecaprofessionals. Hoogleraren Arjan van Rheede en Jan Huizing hebben zeer relevant en inzichtelijk onderzoek gepresenteerd naar aanleiding van de onderwerpen consumptiegedrag in de horeca, bewonersprofijt en personeelsintegratie in de besluitvorming over duurzaamheid binnen organisaties.

Om het vertrouwen van jongere consumenten te winnen, is het duidelijk dat de inspanningen van organisaties op het gebied van duurzaamheid resultaten moet opleveren op het gebied van humanity en transparantie. Om de humanity te benadrukken, moeten bedrijven aantonen dat organisatie waarde hecht en respecteert iedereen, ongeacht identiteit, achtergrond of overtuiging. Om transparantie te onderstrepen, moeten organisaties ervoor zorgen dat consumenten duidelijke informatie over de impact van uw bedrijf op gemeenschappen en de omgeving makkelijk kunnen vinden.

Het is duidelijk dat horecabedrijven niet alleen diensten en producten aanbieden en verkopen die een grote invloed hebben op duurzaamheid.  Ze zijn ook een belangrijke werkgever (circa 9% van het bbp en 10% van de werkgelegenheid). Het is dus zeer relevant om ervoor te zorgen dat de volgende generatie een carrière in de horeca kan zoeken.