2023/10/28 geplaatst in Energie

Een donker Den Haag achter de duinen: is ’s nachts het licht in uw kantoor al uit?

Met deelname aan campagnes als Earth Hour en Nacht van de Nacht, roept Green Business Club Den Haag Beatrixkwartier (GBCB) al meerdere jaren op om onnodige lichten uit te doen. GBCB komt met een belangrijke boodschap voor alle kantoren in Den Haag. Met hun campagne, getiteld “Den Haag doe(t) het licht uit”, wil GBCB structureel aandacht vragen voor het verminderen van onnodig lichtgebruik in kantoren tijdens de nachturen. Deze bewustwordingscampagne heeft als doel energieverspilling en lichtvervuiling in de stad te verminderen met behoud van gevoel van veiligheid.

Bouwinvest, Buysse & Partners, CAK, Cromwell, FMO, gemeente Den Haag, MN, NN, het Nederlandse Rode Kruis, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en WTC The Hague doen al langer mee. “We hebben gemerkt dat tijdens een steekproef in februari en juli nog steeds veel onnodige verlichting brandt in Haagse kantoren tijdens nachturen”, zegt Özlem Yalvaç, GBCB. “Met de campagne ‘Den Haag doe(t) het licht uit’ willen we bewustwording creëren en kantoren aanmoedigen om geen onnodige verlichting meer te laten branden tussen 23.30u en 6.00u. Natuurlijk staat veiligheid voorop, maar we geloven dat er mogelijkheden zijn om het lichtgebruik te verminderen zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid. We hebben met deze campagne zelfs bereik over de grens. Buysse & Partners, pandeigenaar van de Zilveren Toren, doet de lichten ook structureel uit in Antwerpen. Zij zijn enthousiast en hopen dat velen in België volgen.”

Onlangs heeft de Haagsche Zwaan, Nuveen Real Estate, zich ook aangesloten bij deze beweging. GBCB wil benadrukken dat deze campagne openstaat voor alle kantoren in Den Haag, ongeacht of ze wel of niet zijn aangesloten bij Green Business Club Den Haag Beatrixkwartier. Geïnteresseerde kantoren kunnen zich eenvoudig aanmelden voor de campagne via de website www.denhaagdoethetlichtuit.nl. Door deel te nemen, laten kantoren zien dat ze zich bewust zijn van de impact van onnodig lichtgebruik en bereid zijn om een positieve verandering teweeg te brengen.

Doe mee!
GBCB hoopt dat deze bewustwordingscampagne niet alleen zal informeren, maar ook zal overtuigen. Wie doet het laatste licht uit?
Wil je ook meedoen met “Den Haag doe(t) het licht uit”? Meld je dan nu aan! Een donkere Den Haag achter de duinen realiseren we samen!