2020/11/09 geplaatst in Afval, Circulair

YoYo gaat samen met ISS de strijd aan tegen single use plastics

Het voorkomen van afval is een van de belangrijkste pijlers van zero waste, daarna volgt hoogwaardige recycling. De zogenaamde single use plastics zijn in dit kader een doorn in het oog. Reden voor ISS Facility Services om bij GBC Zuidas participant Accenture een pilot te starten met YoYo.BootsReuse (Yoyo) , een start-up die herbruikbare take-away verpakkingen inclusief de implementatie van een retoursysteem introduceerde.

Edwin Klinkert, ISS Facility Services: ‘We kregen van werknemers bij Accenture de vraag waarom we wegwerp plastics gebruikten in onze catering. Dat bracht ons bij YoYo, waarbij het uitgebreide implementatieprogramma een grote plus was.’ YoYo verving onder meer single use salade bakken, smoothie- en koffiebekers met herbuikbare varianten van plastic en onderzocht ook de beleving bij de werknemers: die hadden geen bezwaar tegen plastic, iets waar wel rekening mee werd gehouden. ‘Er is sprake van de mythe van het duurzame karakter van papieren disposables. Men denkt bijvoorbeeld dat de pizzadoos bij papier hoort bij recycling, maar omdat het product met eten in aanraking is gekomen, hoort het bij restafval en wordt verbrand’, aldus Klinkert. ‘Ook ‘voelen’ sommige disposable beter, zoals bamboe. Maar harde data laat zien dat de negatieve impact hiervan groter is.’

Covid-19 gooit roet in het eten, met als gevolg een tijdelijk verbod op reusables door Accenture. Wanneer het verbod van de baan is, wil ISS door met YOYO. Ze kiezen voor een eigen Accenture branding, dit draagt bij aan herkenbaarheid bij medewerkers en zoveel mogelijk hergebruik. Voor ISS zelf is de samenwerking met YOYO interessant. ‘Als cateraar aangeven dat je helemaal geen single use plastics gebruikt in de catering, is een stevig statement en past goed bij de SDG doelen’, aldus Klinkert. Voor een succesvolle implementatie moeten zowel cateraar als klant het belang zien. Bij Accenture is dat het geval: ze zijn al langer bezig met het verminderen, beter scheiden en hoogwaardig verwerken van hun afval om zo te komen tot zero waste.

Plastic

YoYo deed uitgebreid onderzoek naar welk materiaal het meest geschikt is voor de verpakkingen. Hierbij is gekeken naar de impact, voedselveiligheid en kosten. Er zijn meer dan 40 verschillende materialen geanalyseerd, zowel single use (onder andere papier, bamboe, biobased kunststof) als resusable (onder andere RVS, hout, bamboe, siliconen) en er zijn verschillende pilots gedaan om zeker te weten dat YoYo de minst belastende oplossing introduceerde. Hierbij is rekening gehouden met de bestaande infrastructuur, het gedrag van de consument en duurzaamheid. Het was vallen en opstaan: zo is gebleken dat veel composteerbare verpakking niet worden gecomposteerd en dat een hoop biologisch afbreekbare producten hier decennia overdoen.

De keuze is uiteindelijk gevallen op herbruikbaar plastic dat goed te recyclen is. Er zijn verschillende voedsel- en drankverpakkingen ontworpen, waarbij het van belang is dat mensen het na gebruik ook weer inleveren: alleen dan kan YoYo de verantwoordelijkheid houden over de producten en aan het einde van de levenscyclus zorgen voor de juiste recycling. Hier blijkt ook het verschil wanneer organisaties zelf herbruikbare verpakking introduceren: onderdeel van de YoYo-oplossing is het opzetten van een succesvol retoursysteem inclusief rapportage.

Over YoYo

YoYo is een start-up voor circulaire afhaaloplossingen en hebben de missie om de natuur te beschermen en het zwerfafval van wegwerpartikelen te verminderen. Zij helpen organisaties bij een soepele overgang van eenmalig gebruik naar hergebruik door een retoursysteem aan te bieden voor herbruikbaar serviesgoed. Ook zorgen zij ervoor dat het retoursysteem succesvol wordt geïmplementeerd, de CO2-besparing regelmatig wordt opgevolgd en dat alle producten aan het einde van hun levensduur worden gerecycled.

De initiële motivatie van oprichter Joanna Olszanska waren de grote hoeveelheden zwerfplastic die ze zag toen ze woonde in Azïe en veel in en op het water te vinden was. ‘With YoYo we want to do our part by replacing disposable with “something else” but something better and something that works. I want not only our parks, beaches, oceans and streets to be free from take-away garbage, but our waste infra in general!’