2018/04/11 geplaatst in Mobiliteit

Flexibel reizen bevalt deelnemers

De Mobility Experience Zuidas is nu een weekje bezig. 77 Deelnemers zetten een maand lang de auto aan de kant en reizen met een scala aan andere vervoermiddelen van en naar hun werk. Ook in het weekend gaat de experience door. Hoe vergaat het onze toekomstreizigers? Tijdens de catch up lunch op dinsdag 10 april wisselen zij de eerste ervaringen uit.

Kimberly woont in Almere. Ze gaat altijd met de auto naar het werk, maar heeft die nu een maand geparkeerd, gewoon om te kijken hoe het is. “Nu ga ik met de trein. Dat duurt wel wat langer ja, ongeveer een half uur. ’s Ochtends vind ik het fijn om in de auto te zitten, met de radio aan, behalve als je in de file staat. Maar terug naar huis is de trein juist fijn, dan kun je ontspannen.”

Een medewerker van VUmc kan niet wachten om de elektrische fiets uit te gaan proberen: “Ik woon in Abcoude, dat is ongeveer 15 kilometer, net te ver om gewoon te fietsen. Nu het mooi weer is, lijkt me het heerlijk om op de fiets naar het werk te gaan.”

Ook Rogier van EY doet mee. Hij woont gewoon in Amsterdam, maar wil niet altijd op de fiets naar een afspraak gaan: “Je bent aan het haasten, moet hard fietsen, dan kom je helemaal bezweet aan.  Je kunt in zo’n geval natuurlijk een taxi nemen, maar ook een elektrische deelscooter van Felyx, superhandig. Ik vind het heerlijk om op zo’n ding door de stad te zoeven.”

Even wennen
Vrijwel alle deelnemers zijn positief. Het is even wennen en soms gaat er iets mis, maar het is leuk om verschillende dingen uit te proberen. En als je het onder de knie hebt en het goed aanpakt, kan het juist voordeel opleveren, in comfort en soms ook in tijd.

Helpdesk
Dan Pieter, die woont in Den Haag. Dat gaat ook prima met de trein, behalve als hij naar zijn voetbalclub in Amsterdam moet; “Dit weekend ben ik met de trein naar de wedstrijd gegaan in plaats van met de auto, en heb ik met twee anderen een Uber gedeeld vanaf het station naar het veld”.
Hij vraagt zich af hoe dat straks moet als hij naar het buitenland moet voor zijn werk: “Kan ik daar ook gewoon Uber gebruiken met deze Experience?” Voor dat soort vragen hebben we de helpdesk.

Loop je ook ergens tegen aan tijdens de Mobility Experience ? Bel de helpdesk: 088 934 34 14