2018/04/24 geplaatst in Afval, Challenge

Challenge 2018: afval wordt grondstof door sterke samenwerking

In een informele talkshowsetting presenteerden op 24 april de deelnemers van de Green Business Challenge hun resultaten. De twee teams focusten de afgelopen vijf maanden op duurzame kleding en aanpak van e-waste en wisten daarbij een aantal gerenommeerde samenwerkingspartners aan zich te binden. Hun duurzame boodschap bereikte zo’n 12.000 Zuidassers. Dit indrukwekkende resultaat laat zien dat samenwerken meer impact heeft!

Niet afwachten maar actie
167 Kledingstukken, 143 telefoons, zes deelnemende bedrijven, acht samenwerkingspartners, 12.000 Zuidassers bereikt, dat is in een notendop het resultaat van de Green Business Challenge 2018. Mooie cijfers, maar het resultaat reikt verder dan dat. De zeer gemotiveerde young professionals van Loyens & Loeff, RAI Amsterdam, GO VU en Accenture hebben geleerd dat afwachten geen effect heeft als het om duurzaamheid gaat. Zij hebben zelf een focuspunt bepaald, hebben bedrijven actief benaderd en samenwerking opgezocht met bekende duurzame bedrijven zoals MUD Jeans, Dutch Spirit, Van Hulley, Fairphone, Sims Recycling, Closing the Loop, Hemd en E-waste Arcade.


Nieuw leven voor oude spullen

Bij zes deelnemende bedrijven Circl, CBRE, de VU, Accenture, Loyens & Loeff en RAI Amsterdam maakten de teams aantrekkelijke displays met speciale bakken waar mobiele telefoons, overhemden, pakken en spijkerbroeken in gedeponeerd konden worden. De Challengers gaan er nu voor zorgen dat hun samenwerkingspartners de ingezamelde spullen nieuw leven inblazen. Dutch Spirit maakt maatpakken van oude pakken, Van Hulley maakt boxershorts van oude overhemden, Closing the Loop redt per ingeleverde oude telefoon een telefoon van de afvalberg in een derde wereldland, Sims recycling zorgt dat het materiaal van de oude telefoons goed wordt hergebruikt. Bovendien geeft Fairphone een korting van 40 euro op een Fairphone voor elke ingeleverde oude telefoon.

Awareness
Minstens zo belangrijk als deze concrete resultaten is de awareness die de challengers hebben gecreëerd met deze actie. Door samen te werken met grote spelers op de circulaire markt en hun initiatieven goed te promoten, maakten zij Zuidassers bewuster van de enorme verspilling die gepaard gaat met kleding en elektronica. En zij maakten consumenten in Zuidas bewuster van de alternatieven die er zijn.

Leiders van morgen
Het motiveren en activeren van jonge Zuidassers is een van de speerpunten van de Challenge, omdat GBC Zuidas hiermee duurzaam beleid borgt voor de toekomst, door het nu mee te geven aan de leiders van morgen. De Green Business Challenge is een jaarlijks programma en wordt mede mogelijk gemaakt door de coaches van Eyeopenerworks. Interesse om mee te doen? Neem contact op met Eline Kik: Eline@greenbusinessclub.nl.