Van 1 april t/m 31 mei deden door heel het land twintig bedrijven mee met de PrintLess Contest van Green Business Club Nederland. Het doel van de competitie was om het papierverbruik binnen de bedrijven te reduceren, het bewustzijn van papierverbruik onder medewerkers te vergroten én een structurele gedragsverandering te bewerkstelligen. Met een reductie van 45 procent, is De Nederlandse Financierings-maatschappij voor Ontwikkelingslanden (FMO) de grootste bespaarder én winnaar van de competitie. In totaal zijn er met de competitie 796.661 pagina’s printpapier bespaard. Omgerekend zijn dit ongeveer 96 bomen. 

Succes
Vorig jaar deden Accenture, Arcadis, CBRE, Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen Vrije Universiteit, Faculteit der Rechtsgeleerdheid Vrije Universiteit, Loyens & Loeff en gemeente Amsterdam Zuidas al mee aan de competitie in Amsterdam Zuidas. Twee maanden lang werd er tegen elkaar gestreden voor een zo groot mogelijke printreductie. In totaal werden met deze competitie maar liefst 522.941 blaadjes printpapier bespaard!

Nationaal
Om het succes van vorig jaar minstens te evenaren, is de competitie dit jaar landelijk uitgezet. Twintig bedrijven en organisaties door heel Nederland deden mee, waaronder de Vrije Universiteit, WTC Zuidas, Loyens & Loeff, Hogeschool van Amsterdam en Gemeente Zuidas in Amsterdam; GZ Office Xperience en Forbo in Zaandstad; RVO Nederland met vestigingen in Utrecht, Deventer, Assen, Zwolle, Den Haag en Roermond; BureauEAU, Diederendirrix en de Technische Universiteit in Eindhoven; FMO, PostNL en WTC Den Haag in Den Haag; IAA Architecten en BCT Architecten in Twente; Vryleve in Lobith; Westerveld en Vossers in Duiven en Coca Cola, Politie en NH Hotels in Rotterdam Alexander. Tijdens de competitie, die liep van april tot en met eind mei, kregen de medewerkers wekelijks een update over de prestaties binnen hun eigen bedrijf en die van andere deelnemende organisaties.

Deelnemende bedrijven

Totale besparing
In totaal zijn er tijdens de GBC PrintLess Contest 796.661 pagina’s papier minder geprint of gekopieerd. Omgerekend zijn hiermee ongeveer 96 bomen bespaard, wat gelijk staat aan een reductie van 10.118 kilo CO2 en 159.332 liter water. Bovendien heeft Green Business Club Nederland in samenwerking met Canon Nederland N.V. voor elke bespaarde boom (gelijk aan 8333,3 blaadjes printpapier) een nieuwe boom laten planten in Oeganda. Een dubbele besparing dus! Trees for All heeft dit nieuw stuk bos voor FMO geplant.

Gemiddeld werd er door de deelnemende bedrijven 14,4 procent minder papier verbruikt door minder en duurzamer te printen. Op nummer één staat FMO met een afname van het papierverbruik van 45,3 procent. Gevolgd door Coca-Cola (26,2 procent), WTC Amsterdam (21,8 procent), IAA Architecten (21,2 procent), BureauEAU en Diederendirrix (20,0 procent), TU Eindhoven (18,4 procent), Loyens & Loeff (17,13 procent), GZ Office Xpercience (17,06 procent), Politiedienstencentrum (15,5 procent) en bct Architecten (13,0 procent) in de top 10.

Tips om duurzamer te printen
Wilt u net als de bedrijven die meedoen aan de PrintLess Contest minder en duurzamer printen? Bekijk dan hier onze tips.

Vragen? Neem dan contact op met Lotte (lotte@greenbusinessclub.nl) of Ivar (ivar@greenbusinessclub.nl).


Hoe werkt de competitie?

  • In de maanden april en mei 2019 wordt gekeken naar het printverbruik bij verschillende bedrijven in Nederland. Er zal binnen de competitie gekeken worden naar het procentuele verschil in printen (vergeleken met het jaar ervoor).
  • De deelnemende bedrijven krijgen een communicatiepakket om de competitie uit te zetten binnen het bedrijf. Om de competitie goed uit te zetten en de medewerkers van de bedrijven mee te krijgen, zijn er gezamenlijk afspraken gemaakt om wekelijks een bericht door te sturen naar de medewerkers met daarin de tussenstand van de competitie (bijvoorbeeld via mail of intranet).
  • Met de facility- of officemanager zijn er afspraken gemaakt over het meten en het doorgeven van het printgedrag. De printgegevens kunnen op verschillende manieren verkregen worden. Bijvoorbeeld door middel van een centraal printsysteem (zoals follow-me), de facturen die worden opgesteld door het bedrijf dat de printers, papier en inkt levert of de standen op de printers (deze staan in de individuele printers zelf).
  • GBC communiceert over de competitie op een positieve manier, zonder privacygevoelige informatie naar buiten te brengen.

Bekijk hier tips om duurzamer te printen