Voedselverspilling tegengaan met Wastewatchers

In 2017 is GBC Zuidas begonnen met de campagne om voedselverspilling van participanten in kaart te brengen en uiteindelijk tegen te gaan. Naar aanleiding van de inzamelingsweek voor Voedselbank Amsterdam Zuid biedt GBC Zuidas participanten het gebruik aan van een tool, ontworpen door de Waste Watchers, waarbij productgroepen uit het banqueting book worden gemonitord. De cateraar vult dagelijks in wat is ingekocht en wat wordt weggegooid. Met deze data doen de Waste Watchers maandelijks aanbevelingen, waardoor verspilling wordt tegengegaan. GBC Zuidas biedt 5 participanten het gebruik van deze tool aan gedurende een half jaar.

Locatie Zuidas
Status project Het project is in gang gezet in oktober 2017, de pilot gaat in januari 2018 van start.
Betrokken partijen GBC Zuidas, Waste Watchers
Wij zijn Wastewatchers, een enthousiaste groep jonge mensen en wij maken ons hard tegen voedselverspilling. Samen met (bedrijfs)restaurants, hotels en de zorgsector pakken wij voedselverspilling bij de wortel aan en weten het preventief te reduceren. Thomas Luttikhold, Waste Watchers

Facts & figures

Procescomplextiteit Gemiddeld
Investering in tijd Binnen een jaar
Investering in geld € 1.000 - € 5.000,
Potentiële impact Groot
Schaalniveau Gebied
Initiatief Eigen initiatief
Duurzaamheidthema’s Voedsel & Gezondheid Afval en Circulair
CO2 besparing Onbekend
Bijdrage mvo/certificering

Projectomschrijving

Ambities en doelstellingen

Doelstelling is om bij minimaal vijf participanten de banqueting (vooraf uitserveren van bijv. lunch in buffetvorm) in kaart te brengen. Met deze data worden aanbevelingen gedaan, waardoor voedselverspilling wordt tegengegaan.

Doelgroep

GBC Zuidas participanten

Wat

Er wordt gebruikgemaakt van de online tool van de Wastewatchers.

Waarom

Op deze manier kan data worden verzameld per bedrijf, maar ontstaan ook data over het gebied.

Hoe

Gedurende een half jaar wordt de tool dagelijks gebruikt. De Wastewatchers doen maandelijkse aanbevelingen.

Planning

In oktober 2017 werd het geïntroduceerd bij participanten en hun cateraars. In december 2017 is de kick-off bijeenkomst en de pilot gaat op 10 december van start. De looptijd is een half jaar.


Extra details projectomschrijving

Lessons learned

De pilot moet nog beginnen. Na een half jaar kan worden geëvalueerd.

Kosten

De kosten zijn relatief laag, maar moeten nog worden berekend.

Businesscase

Bedrijven die op deze manier hun verbruik in kaart brengen, kunnen hier hun inkoop aan aanpassen, waardoor minder wordt verspild. Zij besparen hiermee geld bij de inkoop.


Foto & video



Gebruikte tools & kennis


Contactgegevens

Contactpersoon Nina van den Berg
Organisatie GBC Zuidas
E-mailadres nina@greenbusinessclub.nl
Telefoonnummer 0619079418

Top pagina
Green Business Club | Voorwaarden | Website door Toast Design