Sustainable Fashion Zuidas

Een van de twee teams van de Green Business Challenge 2017/18 richtte zich op het introduceren van duurzame mode in Zuidas. Zij wilden de Zuidassers bewust maken van de enorme verspilling en de vervuiling die gepaard gaat met de mode-industrie. Zij deden dit door het voeren van een campagne, waarin ze opriepen tot concrete actie. Het doel was om 2000 Zuidassers een bewuste kledingkeuze te laten maken, zij het door een eigen kledingstuk te recyclen, zij het door de aanschaf van een duurzaam kledingstuk.

Locatie Zuidas, Amsterdam
Status project Gerealiseerd, in de periode november 2017-april 2018
Betrokken partijen Initiatiefnemers en uitvoerders zijn Pauline, Charlotte en Tamara als onderdeel van de Green Business Challenge. Deelnemende ondernemers: Erik Toenhake (DutchSpirit), Bert van Son en Eva Engelen (MUD Jeans), Jolijn Creutzberg (Van Hulley), Daan Zaat en Job Zaal (hemd). Voor het Fashion Forward event: Circl paviljoen, Pakhuis de Zwijger & Marieke Eyskoot (sustainable fashion & lifestyle spreker en moderator) Deelnemende bedrijven: 1. Sharon van Kinnegen, Facility Services coordinator, ABN Amro en Egidio Bundel, operationeel manager Circl 2. Susan Raadschelders, office manager CBRE 3. Boudewijn Hamersma, workplace innovations en Coen Krol, Mobility manager, Accenture 4. Loyens & Loeff 5. RAI 6. VU Green Office 7. Crowne Plaza – Petra Tesselaar, HR manager
Fashion is een onderwerp waar iedereen mee te maken heeft en waar nog een grote slag te maken valt op het gebied van transparantie en duurzaamheid – het is op dit moment één van de meest vervuilende industrieën. Met ons project willen we professionals aanmoedigen anders en bewuster met hun kleding om te gaan: minder kopen, bewuster koper (bijv. van de deelnemende ondernemers met een circulair en sociaal gedachtegoed) en recyclen.

Facts & figures

Procescomplextiteit Gemiddeld
Investering in tijd Binnen een jaar
Investering in geld Onder € 250
Potentiële impact Groot
Schaalniveau Gebied
Initiatief Gezamenlijk initiatief
Duurzaamheidthema’s Afval en Circulair
CO2 besparing Onbekend
Bijdrage mvo/certificering Nee, wellicht mogelijk als bedrijven samenwerking aangaan met de duurzame ondernemers en daarmee werknemers motiveren om bepaalde kledingstukken te recyclen en voor circulaire variant te kiezen.

Projectomschrijving

Ambities en doelstellingen

Het doel was >2.000 Zuidas-professionals aanzetten tot een duurzame kledingkeuze, bijv recyclen of aanschaf van een duurzaam kledingstuk

Doelgroep

Werknemers op de Zuidas

Wat

De actieperiode is begonnen met een ‘Fashion Forward’ event i.s.m. Pakhuis de Zwijger en Circl, waar de deelnemende ondernemers en het team door duurzaamheidsspreker en moderator Marieke Eyskoot zijn geinterviewd en hebben gesproken. Daarna was de start van een drie weken durende actieperiode, waar bij de deelnemende bedrijven inzamelingslocaties zijn ingericht en kortingscodes van de deelnemende ondernemers geactiveerd. Tijdens de presentatie van het Duurzaamheidsverslag heeft het team een ludieke modeshow gegeven van de deelnemende merken. Daarnaast hebben zij een project aangemaakt op Collaction.org, het crowdacting platform. Voor de lange termijn zijn er o.a. contacten gelegd met Van Hulley voor hun mobiele atelier op locatie (mogelijk bij de ABN AMRO kerstmarkt, ze hebben gestaan tijdens het FF event en twee dagen bij de RAI), bedrijfsitems van oude werkkleding van de RAI (e.g. etui?), passessies van DutchSpirit bij Accenture.

Waarom

Door de combinatie van evenementen, communicatie via sociale media, samenwerking met sociale en duurzame ondernemers en de inzamelingsacties heeft het team zoveel mogelijk zuidas-professionals willen bereiken en daarmee aanzetten om hun oude kleding (jeans, pakken, overhemden) in te leveren en een zaadje planten voor duurzamer gedrag rondom mode.

Hoe

Eerst heeft het team met veel verschillende duurzame modemerken contact gezocht, alsmede met bedrijven op de zuidas contact gelegd om interesse te peilen in onze ideeën. In de loop van de tijd is met een aantal partijen de samenwerking vastgelegd, rondom inzamelen kleding in ruil voor een kortingscode en met de bedrijven aan welke actie ze wilden meedoen. Zij hebben de actie ingevuld samen met het andere Green Business Challenge team E-waste, omdat zij zich allebei op de professionals richten.

Planning

Looptijd van het hele project was zes maanden. De eerste twee a drie maanden hebben heeft het team het idee voor een project vormgegeven, marktonderzoek gedaan en contacten gelegd. In januari hebben zij het project definitief vorm gegeven, datum van actieweken vastgesteld en datum van event met Pakhuis de Zwijger en Circl vastgelegd en vanaf februari met de voorbereidingen begonnen. In maart hebben ze de logistiek en vormgeving geregeld en vanaf 9 april is het project voor drie weken van start gegaan.

Monitoring

n.v.t. – het team heeft een project aangemaakt op Collaction, een crowdacting platform, al is dat niet rechtstreeks of automatisch gelinkt aan de werknemers die gedurende deze periode een fashion gerelateerde duurzame actie hebben uitgevoerd

Beheer & gebruik

Communicatie over actie die wordt gevraagd en wat men wanneer kan doen is belangrijk, met name gezien werknemers de kledingstukken van huis mee naar werk nemen. Voor de evenementen is communicatie ook van belang, zodat men de datum en tijd in de agenda zet.


Extra details projectomschrijving

Lessons learned

Communicatie is heel belangrijk, met name de concrete acties die worden gevraagd. Daarnaast kostte de logistieke inrichting voorafgaand aan en na de inzameling veel tijd en afstemming, mede door de hoeveelheid locaties en verschillende keuzes per bedrijf waar men aan mee wilde doen (bijv alleen spijkerbroeken en overhemden, sommigen alleen Fashion, anderen Fashion & e-Waste).

Tips

Een succesfactor was de samenwerking met de partijen, zoals Circl (locatie) en Pakhuis de Zwijger (programmamakers) die hun kennis en kunde inbrachten voor een succesvol evenement. Daarnaast ook het leggen van connecties tussen partijen voor verdere samenwerking. De valkuilen zitten met name in de logistiek rondom een inzameling opzetten en de hoeveelheid keuzes die aan deelnemende bedrijven wordt voorgelegd. De positieve insteek die we hebben gekozen in de evenementen (inspirerende verhalen, modeshow, talkshow met gasten als eindpresentatie, aansprekende ‘etalages’ als inzamelpunten) hebben veel positieve reacties opgeleverd, zowel van collega’s als van de deelnemende partijen.

Kosten

Beperkte kosten, aantal posters afgedrukt, merendeel door bedrijven zelf. Daarnaast heeft de GBC drie vuilnisemmers bekostigd om spijkerbroeken mee in te zamelen á EUR 95 totaal


Foto & video



Gebruikte tools & kennis

http://a.iawards.nl/blhpi#https://innovation-awards.nl/news/fashion-meets-circular-economy-infinite-consumption-finite-world/

http://a.iawards.nl/blhpi#https://innovation-awards.nl/news/fashion-meets-circular-economy-infinite-consumption-finite-world/

Key data points shared by Circle Economy, waar een aantal rapporten van zijn gebruikt in de verschillende presentaties die ze hebben gegeven:

These reports provide a great overview of the situation:

Some of the newest reports from the textiles industry:

  • Brand Perspectives on Biomaterials #WhatBrandsWant
  • Chemical Recycling Making Fiber-to-Fiber Recycling a Reality for Polyester Textiles GreenBlue
  • Measuring the Dutch Clothing Mountain HvA

Below some of the links to documents we talked about during our meeting:

  • SITRA: Empowering Sustainable Business Through Service Based Business Models.
    • Examples of fashion companies implementing circular principles – See the business models described as ‘co-creation’, also highlights Lena
  • Beyond Green Video
    • Positive communication – Watch the livestream on our Facebook page, pay special attention to the speaker Laura Hunter from Futerra. The audio isn’t that good, sorry!
  • EcoAlfis recycling Nylon (or at least working really close with the recyclers to make the fabrics).

CE slides on value chain mapping & circular strategies and other.

www.fashionforgood.com

https://www.circulairondernemen.nl/oplossingen/circo-producten-van-de-toekomst-circulaire-pak.

https://sustainalize.nl/nl/bedrijfskleding-in-transitie/

https://www.takeitslowfashion.nl/nl/

kennisdeling vanuit Modint, brancheorganisatie mode, interieur, tapijt & textiel:

Sites voor leuke (maar niche) duurzame mode:

Charlie+mary: met name Nederlandse brands:

https://charliemary.com/

www.takeitslowfashion.nl

Nederlandse maar buitenlandse merken.

http://www.goodbrandz.nl/ : nationaal en intenationaal; mudjeans zit hier ook bij.

Een link naar het textielconvenant en haar ondertekenaars (en kun je meer info vinden over het textielconvenant):

https://www.internationalrbc.org/garments-textile/signatories?sc_lang=nl

Een link naar gedeelte op de Modint website dat gaat over duurzaamheid:

http://modint.nl/2015/09/05/sustainability/

Frankenhuis – kledingvervezelaar van ABN AMRO

: http://circle-lab.com/challenge/18#block-circle-lab-theme-content


Contactgegevens

Contactpersoon Pauline van Schaik, Charlotte Jacobs, Tamara Veldboer
Organisatie Green Business Challenge
E-mailadres p.v.schaik@rai.nl
Telefoonnummer 0683631809k

Top pagina
Green Business Club | Voorwaarden | Website door Toast Design