Inzamelingsactie Voedselbank Amsterdam

Ieder jaar organiseert GBC Zuidas een inzamelingsactie voor de Voedselbank Amsterdam Zuid. Medewerkers van grote bedrijven in Zuidas verzamelen in een week zo veel mogelijk houdbaar voedsel, dat zij in kratten inleveren bij de Voedselbank. De Voedselbank kan hier de voedselpakketten mee aanvullen en hun "winkeltje" mee bevoorraden. De inzamelingsactie gaat altijd samen met een feestelijk aftrap- of afsluitingsevent.

Locatie Gustav Mahlerplein, Amsterdam
Status project Tot dusver heeft de actie vier maal plaatsgevonden. De bedoeling is dat de inzamelingsactie jaarlijks door GBC Zuidas wordt georganiseerd.
Betrokken partijen Voedselbank Amsterdam Zuid, de deelnemende participanten van GBC Zuidas, Resto Van Harte, Danspaleis en plaatselijke horeca.
“Ik weet niet van ik zie ieder jaar. Kratten en kratten vol voedsel, maar ook veel houdbare producten zoals schoonmaak- en wasmiddel, dingen die vaak een grote aanslag zijn op het huishoudgeld. Ik ben in alle staten!” Marius Singels, (oud) coördinator Voedselbank Amsterdam Zuid

Facts & figures

Procescomplextiteit Eenvoudig
Investering in tijd Binnen een jaar
Investering in geld € 1.000 - € 5.000,
Potentiële impact Groot
Schaalniveau Gebied
Initiatief Gezamenlijk initiatief
Duurzaamheidthema’s Sociaal & Levendigheid Voedsel & Gezondheid
CO2 besparing n.v.t
Bijdrage mvo/certificering

Projectomschrijving

Ambities en doelstellingen

Het doel van de Inzamelingsactie is in korte tijd zoveel mogelijk houdbaar voedsel en andere levensmiddelen inzamelen om de voorraad van de Voedselbank aan te vullen.

Doelgroep

Klanten van de plaatselijke Voedselbank: ofwel bewoners in en rondom Zuidas die hulp kunnen gebruiken.

Wat

Deze jaarlijkse inzamelingsactie wordt enthousiast opgepakt door GBC Zuidas participanten. Bedrijven zien het als een uitdaging om elk jaar weer meer kratten in te zamelen voor de Voedselbank in Amsterdam Zuid. In 2012 bestond de opbrengst uit 80 kratten, de jaren daarna steeg de opbrengst naar 402 kratten in 2015.

Om aandacht te trekken voor de actie wordt ieder jaar een evenement georganiseerd. Zo is er drie keer met 100 man geluncht in een grote tent midden op het Gustav Mahlerplein. Ontmoeting stond deze middag centraal: klanten van de Voedselbank, ouderen uit de buurt en Zuidassers zaten met elkaar aan tafel en hoorden het verhaal van iemand die ze in het dagelijks leven niet zo snel ontmoeten.

In 2015 is een Danspaleis georganiseerd, een vrolijke middag met muziek, een hapje en een drankje. Ook dit event wordt georganiseerd in een tent in de openbare ruimte met dezelfde doelgroep. Aandacht voor de actie is ook hierbij het doel, naast het organiseren van ontmoeting en interactie.

Waarom

GBC Zuidas heeft met de projectgroep Mensen als doel een brug te slaan tussen Zuidas en de bewoners in en rondom het gebied. Daarbij zijn eenzaamheid en armoede de pijlers. De inzamelingsactie met bijbehorend evenement sluiten aan bij deze doelstelling en pijlers.

Een bijkomend thema is voedselverspilling. De actie daagt bedrijven ook uit hier over na te denken en bijvoorbeeld voedsel te doneren dat anders zou worden weggegooid.

Hoe

Het project bestaat voornamelijk uit een communicatietraject, waarbij GBC Zuidas bedrijven oproept om mee te doen en informeert over de gang van zaken. Zij worden voorzien van de nodige communicatiemiddelen om intern te verspreiden. Verder faciliteren we de kratten en zorgen we dat deze worden opgehaald door de Voedselbank. Ook het feestelijke aftrap- of afsluitingsevent wordt geheel door de GBC Zuidas georganiseerd en ondersteund door een aantal bedrijven en horeca in het gebied.

Planning

De actie wordt altijd op of rond de Dag van de Armoede georganiseerd, half oktober. In het voorjaar wordt gestart met de eerste voorbereidingen, zoals het aanvragen van een vergunning voor het event. In en net na de zomer worden de meeste acties in gang gezet zoals het weven van sponsors, deelnemers en vrijwilligers.

Monitoring

N.v.t.

Beheer & gebruik

N.v.t.


Extra details projectomschrijving

Lessons learned

- Uiteraard is iedereen welgezind om bij te dragen, maar maak het bedrijven toch zo makkelijk mogelijk om spullen in te zamelen. Help ze met het opzetten van een organisatie intern om in te laten zamelen. Bijvoorbeeld door aan te sturen op het inrichten van een boodschappenteam. Iedereen wil wel, maar vergeet in de drukte spullen van huis mee te nemen.

Tips

- Laat de Voedselbank een boodschappenbriefje aanleveren met de spullen die zij het hardste nodig hebben.
- Zorg dat er een competitie ontstaat: wie heeft de meeste kratten gevuld aan het eind van de week.Dat daagt uit tot nog meer inzamelen.
- Betrek studenten; werk samen met de plaatselijke universiteit/school.
- Betrek plaatselijk horeca. Zowel bij het event, als bij het inzamelen.
- Betrek bewoners: ook zij vinden het leuk om bij te dragen.

Kosten

Het organiseren van de actie vraagt vooral veel personeelsactie: werving, afstemmen Voedselbank, samenstellen communicatiemiddelen. Er zijn (bijna) geen out of pockets aan verbonden.

Het event daarentegen vraagt wel om een uitgave van rond de 5.000,- euro. GBC Zuidas heeft ieder jaar hiervoor een extra bijdrage van een aantal participanten mogen ontvangen. Daarbij heeft een aantal horecagelegenheden bijgedragen met hapjes en drankjes.

Marktvraag

N.v.t.

Co-financieringsmogelijkheden

Waarschijnlijk zijn er wel subsidiemogelijkheden voor het project. GBC Zuidas heeft er echter voor gekozen om het echt een actie van en door de bedrijven te laten zijn.

Businesscase

N.v.t.


Foto & video


Downloads

Voorbeeld van brief verzoek tot deelname
Voorbeeld van flyer


Gebruikte tools & kennis


Contactgegevens

Contactpersoon Diederik Imfeld
Organisatie Green Business Club Zuidas
E-mailadres diederik@greenbusinessclub.nl
Telefoonnummer 0614035405

Top pagina
Green Business Club | Voorwaarden | Website door Toast Design